Veelgestelde vragen

Algemene vragen

 Financiële vragen

 Procedurele vragen

 Accepteren van een zorgaanvraag

 Facturatie & urenbriefje

 Wetgeving

Algemene vragen 

Krijg ik direct een antwoord als ik mij inschrijf?

Als je het inschrijfformulier op deze site invult, verwerken wij je gegevens direct. Je krijgt hier een bevestigingsmail van. Als we jouw automatische incasso ontvangen hebben en een zorgbehoevende bij jou in de buurt hebben gevonden, wordt er direct contact met je opgenomen. Om aanvragen te kunnen accepteren, moet je dus een automatische incasso hebben afgegeven. 

Ik heb mij aangemeld, maar hoor nu niets van jullie...

Als je je correct aanmeldt, ontvang je van ons een e-mail ter bevestiging. Dit is het bewijs dat je gegevens juist zijn aangekomen. Alleen als je je hebt ingeschreven en als we je automatische incasso ontvangen hebben, ontvang je zorgaanvragen van ons.

Zodra wij een zorgbehoevende bij jou in de buurt hebben gevonden, nemen wij direct contact met je op. Als je behalve de bevestigingsmail niets van ons hoort, betekent dit dat wij helaas nog geen zorgbehoevende in jouw omgeving hebben gevonden. 

Garanderen jullie werk voor mij?

Helaas kunnen wij niet met zekerheid zeggen of we per direct een zorgaanvrager bij jou in de buurt vinden die aan jouw persoonlijke wensen voldoet. Mocht dit niet het geval zijn, dan laten we je dit zo spoedig mogelijk weten. We houden dan, indien gewenst, je gegevens in ons bestand en nemen contact met je op zodra we iemand gevonden hebben.  

Is er een minimale leeftijd om dit werk te kunnen doen?

Voor het uitvoeren van werk voor ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl geldt een minimumleeftijd van zestien jaar. Ben je nog geen zestien? Dan kun je natuurlijk altijd later een keer terugkomen om je tegen die tijd alsnog in te schrijven!

Aan welke eisen moet ik voldoen?

Als je via ons aan de slag wilt, heb je geen diploma of opleiding nodig. Wel moet je beschikken over genoeg verantwoordelijkheidsgevoel en moet je het leuk vinden om met mensen om te gaan die jouw hulp nodig hebben. Je moet spontaan zijn en een leuk praatje met de zorgbehoevende aan kunnen knopen. Uiteraard is het ook prettig als jij een harde werker bent. Als je aan deze eisen voldoet, wordt het werk voor jou en de zorgbehoevende zeker een succes.

Waarom moet ik mijn rekeningnummer opgeven?

Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk jouw verdiende salaris uitbetaald hebben. Wij vragen om jouw rekeningnummer zodat wij - als wij je aan een zorgvrager koppelen - dit rekeningnummer kunnen doorgeven aan de zorgbehoevende. Hij of zij kan dan, zodra jij gewerkt hebt, jouw salaris overmaken. Tevens wordt van dit rekeningnummer het bedrag voor het factureringssysteem geïncasseerd. Dat bedrag betaal jij pas als je daadwerkelijk via ons werkt. Wij beloven nooit zomaar geld af te schrijven van jouw rekening. Zonder automatische incasso sturen wij jou een iDeal betaalverzoek voor de facturatiekosten. Jouw privacy is belangrijk voor ons. 

Welke begeleiding valt er onder het uurtarief?

Onder het tarief dat je van je zorgaanvrager ontvangt, vallen alle activiteiten die jullie samen ondernemen. Wanneer je bijvoorbeeld de zorgaanvrager meeneemt naar het zwembad, krijg je het aantal uren uitbetaalt dat je bent gaan zwemmen, plus de overige tijd die je bij de zorgbehoevende hebt doorgebracht om dit uitje te organiseren. Hetzelfde geldt voor de huishoudelijke hulp: je krijgt betaald voor het aantal uren dat je bij je zorgaanvrager werkt.

Ik werkt nu zwart voor iemand, kan ik overstappen naar jullie?

Zwart werken is onverstandig, je bent dan namelijk niet verzekerd en er zijn nergens afspraken vastgelegd. Je kunt samen met jouw werkadres naar ons overstappen.

Hoe kan ik mijn vakantie doorgeven?

Je kunt jouw vakantie doorgeven via Mijn Overzicht. In het menu waar je ook jouw open aanvragen vindt, staat een knop met 'Vakantie doorgeven'. Daar kun je jouw vakantie aangeven zodat je geen herinneringen krijgt om de urenbriefjes in te vullen.

Financiële vragen 

Wat verdien ik met dit werk?

Het bedrag dat je van ons ontvangt, verschilt per bijbaan. Het salaris voor huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging, oppas, boodschappenhulp en huishoudelijke oppas bedraagt € 12,50. Voor ondersteunende begeleiding is jouw uurloon € 10,-. Dit is je bruto uurloon. Van dit bedrag gaan de facturatiekosten en eventuele belasting (inkomstenbelasting/premie volksverzekering en bijdrage zvw) af. Je betaalt daarnaast niets extra, waardoor je uurloon ook niet omlaag gaat. Bij ondersteunende begeleiding is het zo dat je eventueel in overleg met je zorgaanvrager kunt afwijken van het bedrag van € 10,- per uur. Dit gebeurt echter nooit zonder jouw toestemming.

Worden mijn reiskosten vergoed?

Nee, de reiskosten (openbaar vervoer, benzine e.d.) worden niet vergoed. Wanneer je je bij ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl inschrijft als werkzoeker gaan wij voor je op zoek naar werk. Dit doen we altijd bij jou in de buurt, dus een werkadres zal nooit ver van je vandaan zijn. Je kunt vaak op de fiets op jouw werk komen. Indien het reizen naar je werkadres geld kost, dien je dit altijd zelf te betalen.

Hoe zit het met vakantiegeld?

Bij het bedrag dat je gaat verdienen, zit het vakantiegeld inbegrepen. Het enige waar je rekening mee moet houden, is het afdragen van het facturatiegeld (€ 0,44 per uur) en de eventuele belasting aan het einde van het jaar. Zolang je een paar uur per week werkt, is de belastingafdracht vrijwel verwaarloosbaar.  

Ook vakantiedagen zijn al inbegrepen bij het bedrag dat je gaat verdienen. Bruto verdien je € 10,45 per uur. Hier zit een uitbetaling van 10,64% overheen voor vakantiedagen. Dit is omgerekend € 1,11 per gewerkt uur. Ook zit er een vakantietoeslag van 8% binnen het bedrag dat je gaat verdienen. Dit is € 0,92 per uur. Alles bij elkaar verdien je dus € 12,50 per uur. 

Wat zijn 'sms-credits' en wat is het tarief hiervoor?

Met sms-credits kun je sneller reageren op een nieuwe aanvraag. Op het moment dat er een aanvraag is waarvoor jij in aanmerking komt, ontvang je een sms (hier krijg je normaal gesproken een e-mail van). Je kunt hier credits kopen (vijf credits = € 3, tien credits = € 5 en twintig credits = € 8,50). Een credit staat voor een sms. Met sms-credits ben dus je altijd op tijd op de hoogte van een nieuwe zorgaanvraag en kun je direct reageren. Je vindt de sms-credits onder 'profiel'. Ga vervolgens naar 'mijn overzicht'. Op de computer kies je nu aan de linkerkant voor 'wijzig voorkeuren'. Op de tablet of smartphone kies je voor 'mijn gegevens' en scroll je naar beneden.

Procedurele vragen 

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Kun je wegens ziekte niet gaan werken, laat dit dan zo snel mogelijk aan de zorgbehoevende weten. Je kunt dan samen een afspraak maken voor een nieuwe datum. Indien je langdurig ziek bent, meld dit dan aan de zorgbehoevende en vertel hem of haar dat er via internet een nieuwe aanvraag ingediend kan worden. 

Waar kan ik terecht met mijn klachten?

Bij ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl proberen we je altijd zo goed mogelijk van dienst te zijn. Mocht je toch een klacht hebben, neem dan contact met ons op. Kom je samen met onze medewerkers niet tot een oplossing, dan kun je ons klachtenformulier invullen. De directie neemt je klacht dan zo snel mogelijk in behandeling. 

Hoe kan ik mijn contract beëindigen?

Wanneer je bent gestopt met werken, dien je dit aan ons door te geven. Indien de opdrachtgever op de hoogte is en de opzegging heeft geaccepteerd, kun je het contract via jouw account opzeggen. Dit gaat via het kopje 'contracten' en vervolgens ga je naar 'beëindigen'. Hierdoor ontvang je ook geen herinneringen meer voor het invullen van urenbriefjes. Het is verplicht om zelf door te geven aan ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl wanneer een samenwerking wordt beëindigd.

    NB: Als je geen opzegtermijn afspreekt met de zorgaanvrager geldt de wettelijke opzegtermijn van één maand.

    Ik heb mij aangemeld, maar zoek inmiddels geen werk meer. Wat nu?

    Als je geen werk meer zoekt, kun je je uitschrijven op onze website. Dit doe je door eerst je inloggegevens in te vullen. Vervolgens krijg je de optie tot uitschrijven te zien. Lukt dit niet, dan kun je altijd nog ons contactformulier invullen. Je ontvangt dan geen mail meer van ons en wij zullen je ook niet meer bellen of mailen als we een zorgaanvraag in jouw regio hebben.

    Wat moet ik doen als ik zwanger ben?

    Je kunt met de zorgbehoevende afspraken maken over jouw functioneren tijdens de zwangerschap. Verwacht je lang met verlof te zijn? Dan kun je de zorgbehoevende vertellen dat er een nieuwe aanvraag ingediend kan worden. Jouw werk is jouw eigen verantwoordelijkheid tijdens de zwangerschap. Meer informatie vind je bij het UWV.

    Accepteren van een zorgaanvraag

    Wat gebeurt er als ik een zorgaanvraag accepteer?

    Als je een zorgaanvraag accepteert, worden je gegevens doorgegeven aan de zorgaanvrager. Zo kan hij of zij contact met jou opnemen. Er wordt dan een gesprek gepland waarin jullie kennis met elkaar maken en waarin onderlinge afspraken worden gemaakt. Accepteer een zorgaanvraag alleen als jij echt bereid bent te werken en aan de gestelde eisen voldoet. Mocht dit toch niet zo zijn of mocht je toch niet willen, dan brengen wij een onkostenvergoeding van € 12,50 in rekening. Dit geldt uiteraard niet als de aanvrager de aanvraag intrekt, aanvult, je vanwege ziekte niet kan en bij andere geldige redenen.

    Kan ik voorrang krijgen bij het accepteren van een zorgaanvraag?

    Voorrang krijgen bij een zorgaanvraag is helaas niet mogelijk. Wij werken volgens een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' principe. Wel is het mogelijk je aan te melden voor onze sms-functie. Je ontvangt dan een sms zodra er een aanvraag bij jou in de buurt is, waardoor je zo snel mogelijk op deze aanvraag kunt reageren.

    Daarnaast kun je onze gratis Hulp-in-Huis app downloaden. Zodra wij een aanvraag bij jou in de buurt beschikbaar hebben, zal de app een melding geven. Download hem voor Android of iOS.

    Ik reageer vaak net te laat op een zorgaanvraag. Hoe kan ik dit voorkomen?

    Bij de reacties op een zorgaanvraag werken wij volgens een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' principe. Hierdoor kan het gebeuren dat je meerdere keren achter elkaar net te laat op een zorgaanvraag reageert, terwijl je al lang bij ons ingeschreven staat. Om dit te voorkomen, kun je je aanmelden voor onze sms-functie, Whatsapp en onze Hulp-in-Huis app. Je vindt de sms-credits onder 'profiel'. Ga vervolgens naar 'mijn overzicht'. Op de computer kies je nu aan de linkerkant voor 'wijzig voorkeuren'. Op de tablet of smartphone kies je voor 'mijn gegevens' en scroll je naar beneden.
    Onze gratis Hulp-in-Huis app kun je downloaden voor Android of iOS. Zodra wij een aanvraag bij jou in de buurt beschikbaar hebben, zal de app een melding geven.

    Facturatie & urenbriefje 

    Hoe gaat de facturatie in zijn werk?

    Op onze website kun je de door jou gewerkte uren invoeren. Afhankelijk van de wensen van de zorgbehoevende gebeurt dit eenmaal per week of eenmaal per maand. Het invoeren van de uren dien je te doen binnen drie dagen na afloop van de periode. Op basis van de door jou ingevoerde gegevens wordt een factuur opgemaakt, welke naar de klant wordt verstuurd. Wij schrijven per gewerkt uur € 0,44 van je rekening af, om de facturatiekosten te dekken. Dit gebeurt door middel van automatische incasso. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Dit bedrag wordt gebruikt voor promotie van extra zorgaanvragen.

    Waarom moet ik gebruik maken van het facturatiesysteem?

    Het is bij ons verplicht om gebruik te maken van het facturatiesysteem. Het facturatiesysteem heeft veel voordelen:

    • Het zorgt voor een duidelijk overzicht voor werkzoeker en zorgbehoevende over het aantal gewerkte uren;
    • In één oogopslag is te zien hoeveel en wanneer je hebt gewerkt;
    • Je krijgt een jaaropgave van ons. Dit is handig om jouw gewerkte uren door te geven aan de Belastingdienst;
    • Het zorgt ervoor dat wij gemakkelijk zien hoeveel geld wij nog van je krijgen. Je betaalt ons € 0,44 cent per uur, zodat wij de kosten van het systeem kunnen betalen en reclame kunnen maken om meer zorgaanvragen binnen te krijgen. Hier heb jij dus ook profijt van! € 0,44 lijkt misschien veel, dit maar is slechts 3,5% van je loon (het percentage verschilt per baan). Bij een uitzendbureau sta je onbewust vaak dertig tot zestig procent van je salaris af.

    Kan ik van het facturatiebedrag af?

    Ja, voor ieder gewerkt uur betaal je ons als werkzoeker € 0,44. Als je niet meer elke week of maand dit bedrag aan ons wilt betalen, dan kun je er ook voor kiezen om het contract in een keer bij ons af te kopen.

    Dit gaat als volgt: wij brengen de 44 cent gedurende twee jaar in rekening. Stel dus dat je tien uur per maand werkt, dan betaal je ons om het contract af te kopen: 10 × 0,44 × 24 = € 105,60.
    Als je het contract af hebt gekocht, hoef je geen urenbriefjes meer in te vullen en op te sturen. Daarnaast hoef je dus niet meer wekelijks of maandelijks € 0,44 per gewerkt uur te betalen.

    Waarom kan ik mijn urenbriefje niet vinden op de website?

    Om je urenbriefje in te kunnen vullen, moet je ingelogd zijn op de website. Dit kun je doen door je inloggegevens in te vullen. Jouw urenbriefje kun je vinden onder 'mijn uren' via de menubalk. Op de mobiele versie van de website vind je het urenbriefje in het menu.

    Hoe moet ik mijn urenbriefje invullen?

    Om je urenbriefje in te kunnen vullen, moet je deze eerst openen. Let hierbij op dat je het urenbriefje opent van de goede werkgever (er kunnen er hier meer staan). Klik op 'uren invullen', zodat het urenbriefje opent. Het is hierbij belangrijk om te kijken of de volgende dingen kloppen:

    • De uitbetalingsperiode (de periode van het urenbriefje). Dit kan per week, per vier weken of per maand zijn;
    • De naam van de werkgever.

    Vul hierna op het urenbriefje in hoe lang je hebt gewerkt. Als je hebt gewerkt van 9.00u tot 12.00u vul je duidelijk de begin- en eindtijd van het werken in. Doe dit zonder puntjes. In dit geval vul je dus in dat je van 0900 tot 1200 hebt gewerkt. Vermeld vervolgens hoe lang je pauze hebt gehouden. Doe dit wederom zonder puntjes. Als je dus vijftien minuten pauze hebt gehad, vul je bij pauze 0015 in. Bij het totale aantal uren kun je nu zien hoeveel uur je die dag hebt gewerkt. Als laatste moet je bij opmerkingen/locatie nog invullen bij welk adres je hebt gewerkt. Hier kun je ook nog verdere opmerkingen kwijt. Vul je urenbriefje altijd binnen drie dagen na het aflopen van de periode in!

    Via onze gratis Hulp-in-Huis app kun jij overal op ieder gewenst moment de gewerkte uren invullen. Je kunt hem downloaden voor Android en iOS.  

    Wanneer moet ik mijn urenbriefje invullen op de website?

    Voordat je begint met werken bij jouw werkgever spreek je af hoe vaak je uitbetaald gaat worden. Hierbij kan je kiezen of je uitbetaald wordt per:

    • Week;
    • Vier weken;
    • Maand.

    Je vult het urenbriefje op de website in nadat je hebt gewerkt. Doe dat in ieder geval binnen drie dagen na het aflopen van de periode. Als je met jouw werkgever hebt afgesproken dat je per maand wordt uitbetaald, vul je ook elke maand het urenbriefje in.

    Wetgeving

    Hoe zit het met aansprakelijkheid?

    Alle werknemers hebben recht op veilige werkomstandigheden. Hier moet je opdrachtgever voor zorgen. Voorbeelden die de veiligheid van jouw werkomstandigheden bevorderen zijn: veilige schoonmaakmiddelen, een veilig huishoudtrapje, schoonmaakhandschoenen, enzovoort. Loop je onverhoopt toch schade op tijdens de werkzaamheden, dan is de opdrachtgever hier aansprakelijk voor. De schade die je oploopt, valt onder de aansprakelijkheidsverzekering van jouw opdrachtgever. Vraag bij een arbeidsongeval dus een schadevergoeding aan jouw opdrachtgever. Je kunt gratis juridisch advies vragen bij Het Juridisch Loket. Wanneer je iets kapot maakt tijdens jouw werk, mag je opdrachtgever hiervoor geen vergoeding van je eisen.

    Moet ik belasting betalen?

    Ja, je dient jouw inkomsten op te geven bij de Belastingdienst. Je ontvangt een jaaropgaaf van ons waarop het bedrag staat dat jij in het jaar hebt verdient. Dit bedrag geef je door aan de Belastingdienst. Het kan dus zijn dat je inkomstenbelasting moet betalen, houd hier dan ook rekening mee. De grens van belastingvrij inkomen ligt op ongeveer € 6.500,- per jaar. Verdien je minder, dan hoef jij waarschijnlijk geen inkomstenbelasting af te dragen.

    Kan ik dit werk doen naast mijn huidige werk?

    Ja, dat kan! Denk er wel aan dat jij jouw loon zelf op moet geven bij de Belastingdienst. Je kunt hiervoor eenvoudig de jaaropgaaf gebruiken die je van ons krijgt. Houd er rekening mee dat je misschien inkomstenbelasting af moet dragen. Dit kun je doen door alvast wat van jouw salaris apart te houden. Er is bij jouw salaris geen sprake van loonheffingskorting, dus het is mogelijk dat je dit zelf nog af moet dragen. 

    Kan ik dit werk doen met een AOW?

    Met een AOW-uitkering kun je dit werk gewoon doen. Wel bestaat de kans dat jouw AOW-uitkering verandert door dit werk. Om alles te weten te komen over werken met een AOW-uitkering kun je het beste kijken op de website van Sociale Verzekeringsbank.

    Je kan je inschrijven op deze website!