Veelgestelde vragen | Ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl

Veelgestelde vragen

Algemene vragen 

Krijg ik direct een antwoord als ik me inschrijf?

Als je het inschrijfformulier op deze site invult, verwerken wij direct je gegevens. Je krijgt hiervan een bevestigingsmail. Wanneer we een zorgbehoevende bij jou in de buurt hebben gevonden, nemen we direct contact met je op. We gaan dus direct voor je op zoek.

Ik heb me aangemeld, maar hoor nu niets van jullie...

Als je je aanmeldt, ontvang je van ons een e-mail ter bevestiging. Dit is het bewijs dat je gegevens zijn aangekomen.

Zodra wij een zorgbehoevende bij jou in de buurt hebben gevonden, nemen wij direct contact met je op. Als je behalve de bevestigingsmail niets van ons hoort, betekent dit dat wij helaas nog geen zorgbehoevende in jouw omgeving hebben gevonden. 

Garanderen jullie werk voor mij?

Helaas kunnen wij niet met zekerheid zeggen of we per direct een zorgaanvrager bij jou in de buurt vinden die aan jouw persoonlijke wensen voldoet. Mocht dit niet het geval zijn, dan laten we je dit zo snel mogelijk weten. We houden dan, als je dat wil, je gegevens in ons bestand en nemen contact met je op zodra we wél iemand gevonden hebben.  

Is er een minimale leeftijd om dit werk te kunnen doen?

Om via ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl aan de slag te gaan, moet je minimaal 16 jaar zijn. Ben je nog geen 16? Dan kun je je nu nog niet inschrijven. Kom dan terug als je wél 16 bent.

Aan welke eisen moet ik voldoen?

Als je via ons aan de slag wil, heb je geen diploma of opleiding nodig. Wel moet je beschikken over genoeg verantwoordelijkheidsgevoel en moet je het leuk vinden om met mensen om te gaan die jouw hulp nodig hebben. Je moet spontaan zijn en een leuk praatje met de zorgbehoevende kunnen maken. Uiteraard is het ook prettig als jij een harde werker bent. Als je aan deze eisen voldoet, wordt het werk voor jou en de zorgbehoevende zeker een succes.

Waarom moet ik mijn rekeningnummer opgeven?

Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk jouw verdiende salaris uitbetaald krijgen. Wij vragen daarom direct om jouw rekeningnummer, zodat wij - als wij je aan een zorgvrager koppelen - dit rekeningnummer kunnen doorgeven aan de zorgbehoevende. Hij of zij kan dan, zodra jij gewerkt hebt, jouw salaris overmaken. Wij beloven nooit zomaar geld af te schrijven van jouw rekening. Jouw privacy is belangrijk voor ons. 

Welke begeleiding valt onder het uurtarief?

Onder het tarief dat je van je zorgaanvrager ontvangt, vallen alle activiteiten die jullie samen ondernemen. Wanneer je bijvoorbeeld de zorgaanvrager meeneemt naar het zwembad, krijg je het aantal uren uitbetaalt dat je bent gaan zwemmen, plus de overige tijd die je bij de zorgbehoevende hebt doorgebracht om dit uitje te organiseren. Hetzelfde geldt voor de huishoudelijke hulp: je krijgt betaald voor het aantal uren dat je bij je zorgaanvrager werkt.

Ik werk nu zwart voor iemand, kan ik overstappen naar jullie?

Zwart werken is onverstandig, je bent dan namelijk niet verzekerd en er zijn nergens afspraken vastgelegd. Je kunt samen met jouw werkadres naar ons overstappen.

Hoe kan ik mijn vakantie doorgeven?

Je kunt jouw vakantie doorgeven via Mijn Overzicht. In het menu waar je ook jouw open aanvragen vindt, staat een knop met 'Vakantie doorgeven'. Daar kun je jouw vakantie doorgeven zodat je geen herinneringen krijgt om de urenbriefjes in te vullen.

Waarom zou ik de schoonmaaktraining doen?

Wij helpen jou graag om een echte schoonmaakprofessional te worden. Daarom bieden wij een gratis online schoonmaaktraining aan. Weet jij de toets succesvol af te ronden? Dan maak jij meer kans op werkadressen! Opdrachtgevers zien namelijk dat jij de training hebt gehaald. Dat staat natuurlijk mooi op je CV! De schoonmaaktraining vraagt minder dan een uur van jouw tijd.

Financiële vragen 

Wat verdien ik met dit werk?

Het bedrag dat je van ons ontvangt, verschilt per bijbaan. Het salaris voor huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging, oppas, boodschappenhulp, ondersteunende begeleiding en huishoudelijke oppas bedraagt € 15,-. Dit is je bruto-uurloon. Je betaalt daarnaast niets extra, waardoor je uurloon ook niet omlaag gaat. 

Worden mijn reiskosten vergoed?

Nee, de reiskosten (openbaar vervoer, benzine e.d.) worden niet vergoed. Wanneer je je bij ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl inschrijft als werkzoeker gaan wij voor je op zoek naar werk. Dit doen we altijd bij jou in de buurt, dus een werkadres zal nooit ver van je vandaan zijn. Je kunt vaak op de fiets op jouw werk komen. Indien het reizen naar je werkadres geld kost, moet je dit altijd zelf betalen.

Hoe zit het met vakantiegeld?

Het bedrag dat je gaat verdienen is inclusief 8% vakantiegeld. Zolang je een paar uur per week werkt, is de belastingafdracht vrijwel verwaarloosbaar. Je hebt per jaar recht op 4 weken vakantie. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid

Wat zijn 'sms-credits' en wat is het tarief hiervoor?

Met sms-credits kun je sneller reageren op een nieuwe aanvraag. Op het moment dat er een aanvraag is waarvoor jij in aanmerking komt, ontvang je een sms (hier krijg je normaal gesproken een e-mail van). Je kunt hier credits kopen (vijf credits = € 3, tien credits = € 5 en twintig credits = € 8,50). Een credit staat voor een sms. Met sms-credits ben dus je altijd op tijd op de hoogte van een nieuwe zorgaanvraag en kun je direct reageren. Je vindt de sms-credits onder 'profiel'. Ga vervolgens naar 'mijn overzicht'. Op de computer kies je nu aan de linkerkant voor 'wijzig voorkeuren'. Op de tablet of smartphone kies je voor 'mijn gegevens' en scroll je naar beneden.

Procedurele vragen 

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als je ziek bent, moet je dit altijd zo snel mogelijk melden aan jouw werkadres(sen). Probeer een nieuwe afspraak in te plannen om je gemiste uren in te halen. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.

Waar kan ik terecht met mijn klachten?

Bij ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl proberen we je altijd zo goed mogelijk van dienst te zijn. Heb je toch een klacht? Neem dan contact met ons op. Kom je samen met onze medewerkers niet tot een oplossing, dan kun je ons klachtenformulier invullen. De directie neemt je klacht dan zo snel mogelijk in behandeling. 

Hoe kan ik mijn contract beëindigen?

Wanneer je jouw contract wil beëindigen, doe je dat in overleg met jouw opdrachtgever. Jouw opdrachtgever kan in zijn/haar account het contract stopzetten.
NB: Als je geen opzegtermijn afspreekt met de zorgbehoevende, dan geldt de wettelijke opzegtermijn van één maand.

Ik heb me aangemeld, maar zoek inmiddels geen werk meer. Wat nu?

Als je geen werk meer zoekt, kun je je uitschrijven op onze website. Dit doe je door eerst je inloggegevens in te vullen. Vervolgens kun je de optie tot uitschrijven vinden onder 'Mijn Profiel'. Je ontvangt dan geen mail meer van ons en wij zullen je ook niet meer bellen of mailen als we een zorgaanvraag in jouw regio hebben.

Accepteren van een zorgaanvraag

Wat gebeurt er als ik een zorgaanvraag accepteer?

Als je een zorgaanvraag accepteert, worden je gegevens doorgegeven aan de zorgaanvrager. Zo kan hij of zij contact met jou opnemen. Accepteer een zorgaanvraag alleen als jij echt bereid bent te werken en aan de gestelde eisen voldoet. Mocht dit toch niet zo zijn of mocht je toch niet willen, dan brengen wij een onkostenvergoeding van € 15,- in rekening. Dit geldt uiteraard niet als de aanvrager de aanvraag intrekt, aanvult, je vanwege ziekte niet kan en bij andere geldige redenen.

Kan ik voorrang krijgen bij het accepteren van een zorgaanvraag?

Voorrang krijgen bij een zorgaanvraag is helaas niet mogelijk. Wij werken volgens een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' principe. Wel is het mogelijk je aan te melden voor onze sms-functie. Je ontvangt dan een sms zodra er een aanvraag bij jou in de buurt is, waardoor je zo snel mogelijk op deze aanvraag kunt reageren.

Daarnaast kun je onze gratis Hulp-in-Huis app downloaden. Zodra wij een aanvraag bij jou in de buurt beschikbaar hebben, zal de app een melding geven. Download hem voor Android of iOS.

Ik reageer vaak net te laat op een zorgaanvraag. Hoe kan ik dit voorkomen?

Bij de reacties op een zorgaanvraag werken wij volgens een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' principe. Hierdoor kan het gebeuren dat je meerdere keren net te laat op een zorgaanvraag reageert, terwijl je al lang bij ons ingeschreven staat. Om dit te voorkomen, kun je je aanmelden voor onze sms-functie, Whatsapp en onze Hulp-in-Huis app. Je vindt de sms-credits onder 'profiel'. Ga vervolgens naar 'mijn overzicht'. Op de computer kies je nu aan de linkerkant voor 'wijzig voorkeuren'. Op de tablet of smartphone kies je voor 'mijn gegevens' en scroll je naar beneden.
Onze gratis Hulp-in-Huis app kun je downloaden voor Android of iOS. Zodra wij een aanvraag bij jou in de buurt beschikbaar hebben, zal de app een melding geven.

Urenbriefje 

Hoe werkt het urenbriefje?

Het is belangrijk dat je je uren invult op je urenbriefje. Op onze website kun je de door jou gewerkte uren invoeren in je account. Afhankelijk van de wensen van de zorgbehoevende gebeurt dit eenmaal per week of eenmaal per maand. Het invoeren van de uren doe je uiterlijk drie dagen na afloop van de periode. Op basis jouw gegevens wordt de factuur van je werkadres opgemaakt.

Wat zijn de voordelen van het urenbriefje?

Het gebruik van het urenbriefje heeft veel voordelen:

  • Het zorgt voor een duidelijk overzicht voor werkzoeker en zorgbehoevende over het aantal gewerkte uren;
  • In één oogopslag is te zien hoeveel en wanneer je hebt gewerkt;
  • Je krijgt een jaaropgave van ons. Dit is handig om jouw gewerkte uren door te geven aan de Belastingdienst.

Waarom kan ik mijn urenbriefje niet vinden op de website?

Je moet ingelogd zijn om je urenbriefje te zien. Jouw urenbriefje kun je vinden onder 'mijn uren' via de menubalk. Op de mobiele versie van de website vind je het urenbriefje in het menu.

Hoe moet ik mijn urenbriefje invullen?

Om je urenbriefje in te kunnen vullen, moet je hem eerst openen. Let hierbij op dat je het urenbriefje opent van de goede werkgever. Klik op 'uren invullen', zodat het urenbriefje opent. Het is hierbij belangrijk om te kijken of de volgende dingen kloppen:

  • De uitbetalingsperiode (de periode van het urenbriefje). Dit kan per week, per vier weken of per maand zijn;
  • De naam van de werkgever.

Vul hierna op het urenbriefje in hoe lang je hebt gewerkt. Als je voor automatisch invullen van je urenbriefje hebt gekozen, dan hoef je het aantal uren alleen nog maar te controleren. Heb je ervoor gekozen om je urenbriefje handmatig in te vullen, dan heb je twee opties. Je kunt je urenbriefje per week of per dag invullen.

Per week invullen
Als je je urenbriefje per week invult, dan tel je al je gewerkte uren van die ene week bij elkaar op. De pauzes tel je natuurlijk niet mee. Je vult dan het totaal aantal gewerkte uren in van die week.

Per dag invullen
Als je je urenbriefje per dag invult, dan vul je altijd een begin- en eindtijd in. Als je hebt gewerkt van 9.00u tot 12.00u vul je duidelijk de begin- en eindtijd van het werken in. Doe dit zonder puntjes. In dit geval vul je dus in dat je van 0900 tot 1200 hebt gewerkt. Vermeld vervolgens hoe lang je pauze hebt gehouden. Doe dit wederom zonder puntjes. Als je dus vijftien minuten pauze hebt gehad, vul je bij pauze 0015 in. Bij het totale aantal uren kun je nu zien hoeveel uur je die dag hebt gewerkt. Als laatste moet je bij opmerkingen/locatie nog invullen bij welk adres je hebt gewerkt. Hier kun je ook nog verdere opmerkingen kwijt. 

Vul je urenbriefje altijd binnen drie dagen na het aflopen van de periode in!

Via onze gratis Hulp-in-Huis app kun jij overal op ieder gewenst moment de gewerkte uren invullen. Je kunt hem downloaden voor Android en iOS.  

Wanneer moet ik mijn urenbriefje invullen op de website?

Voordat je begint met werken bij jouw werkgever spreek je af hoe vaak je uitbetaald gaat worden. Hierbij kan je kiezen of je uitbetaald wordt per:

  • Week
  • Vier weken
  • Maand

Je vult het urenbriefje op de website in nadat je hebt gewerkt. Doe dat in ieder geval binnen drie dagen na het aflopen van de periode. Als je met jouw werkgever hebt afgesproken dat je per maand wordt uitbetaald, vul je ook elke maand het urenbriefje in.

Wetgeving

Hoe zit het met aansprakelijkheid?

Alle werknemers hebben recht op veilige werkomstandigheden. Hier moet je opdrachtgever voor zorgen. Voorbeelden die de veiligheid van jouw werkomstandigheden bevorderen zijn: veilige schoonmaakmiddelen, een veilig huishoudtrapje, schoonmaakhandschoenen, enzovoort. Als jij tijdens je werkzaamheden iets kapot maakt of zelf schade oploopt, is je opdrachtgever hier aansprakelijk voor onder de voorwaarde dat jij gebruikmaakt van het urenbriefje. Als je hier geen gebruik van maakt, wordt de schade niet gedekt. Dan is namelijk niet vast te stellen dat jij aan het werk was.

Moet ik belasting betalen?

Ja, je moet jouw inkomsten opgeven bij de Belastingdienst. Je ontvangt een jaaropgaaf van ons waarop het bedrag staat dat jij in het jaar hebt verdient. Dit bedrag geef je door aan de Belastingdienst. Het kan dus zijn dat je inkomstenbelasting moet betalen, houd hier dan ook rekening mee. De grens van belastingvrij inkomen ligt op ongeveer € 6.500,- per jaar. Verdien je minder, dan hoef jij waarschijnlijk geen inkomstenbelasting af te dragen.

Kan ik dit werk doen naast mijn huidige werk?

Ja, dat kan! Denk er wel aan dat jij jouw loon zelf op moet geven bij de Belastingdienst. Je kunt hiervoor eenvoudig de jaaropgaaf gebruiken die je van ons krijgt. Houd er rekening mee dat je misschien inkomstenbelasting af moet dragen. Dit kun je doen door alvast wat van jouw salaris apart te houden. Er is bij jouw salaris geen sprake van loonheffingskorting, dus het is mogelijk dat je dit zelf nog af moet dragen. 

Kan ik dit werk doen met een AOW?

Met een AOW-uitkering kun je dit werk gewoon doen. Wel bestaat de kans dat jouw AOW-uitkering verandert door dit werk. Om alles te weten te komen over werken met een AOW-uitkering kun je het beste kijken op de website van Sociale Verzekeringsbank.

Je kan je inschrijven op deze website!