Wachtwoord vergeten?


Nieuw: onze gratis schoonmaak app

Hulp-in-Huis

Download de app

Algemene vragen 

Krijg ik direct een antwoord als ik mij inschrijf?

Als je het inschrijfformulier op deze site invult, verwerken wij je gegevens direct. Je krijgt hier een bevestigingsmail van. Vervolgens dien je je machtiging op te sturen. Als we die ontvangen hebben en een zorgbehoevende bij jou in de buurt hebben gevonden, wordt er direct contact met je opgenomen.  

Ik heb mij aangemeld, maar hoor nu niets van jullie...

Als je je correct aanmeldt, ontvang je van ons een e-mail ter bevestiging. Dit is het bewijs dat je gegevens juist zijn aangekomen. Vervolgens kun je je machtiging opsturen. Als wij deze ontvangen hebben, ontvang je ook daarvan per e-mail een bevestiging. Alleen als je je hebt ingeschreven en als we je machtiging ontvangen hebben, ontvang je zorgaanvragen van ons.

Zodra wij een zorgbehoevende in jouw regio hebben gevonden, nemen wij direct contact met je op. Als je behalve de bevestigingsmail niets van ons hoort, betekent dit dat wij helaas nog geen zorgbehoevende in jouw omgeving hebben gevonden. 

Garanderen jullie werk voor mij?

Helaas kunnen wij niet met zekerheid zeggen of we per direct een zorgaanvrager bij jou in de buurt vinden die aan jouw persoonlijke wensen voldoet. Mocht dit niet het geval zijn dan laten we je dit zo spoedig mogelijk weten. We houden dan, indien gewenst, je gegevens in ons bestand en nemen contact met je op zodra we iemand gevonden hebben.  

Is er een minimale leeftijd om dit werk te kunnen doen?

Voor het uitvoeren van werk voor ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl geldt een minimumleeftijd van zestien jaar. Ben je nog geen zestien? Dan kun je natuurlijk altijd later een keer terugkomen om je tegen die tijd alsnog in te schrijven!

Aan welke eisen moet ik voldoen?

Als je via ons aan de slag wilt, heb je geen diploma of opleiding nodig. Wel moet je beschikken over genoeg verantwoordelijkheidsgevoel en moet je het leuk vinden om met mensen om te gaan die jouw hulp nodig hebben. Je moet spontaan zijn en een leuk praatje met de zorgbehoevende aan kunnen knopen. Als je aan deze eisen voldoet, wordt het werk voor jou en de zorgbehoevende zeker een succes.

Waarom moet ik mijn rekeningnummer opgeven?

Wij vragen om jouw rekeningnummer zodat wij - als wij je aan een zorgvrager koppelen - dit rekeningnummer kunnen doorgeven aan de zorgbehoevende. Deze kan dan zodra jij je eerste uren gewerkt hebt, je salaris naar je overmaken. Tevens wordt van dit rekeningnummer het bedrag voor het factureringssysteem geïncasseerd. 

Welke begeleiding valt er onder het uurtarief?

Onder het tarief dat je van je zorgaanvrager ontvangt, vallen alle activiteiten die jullie samen ondernemen. Wanneer je bijvoorbeeld de zorgaanvrager meeneemt naar het zwembad, krijg je het aantal uren uitbetaalt dat je bent gaan zwemmen, plus de overige tijd die je bij de zorgbehoevende hebt doorgebracht om dit uitje te organiseren. Hetzelfde geldt voor de huishoudelijke hulp: je krijgt betaald voor het aantal uren dat je bij je zorgaanvrager werkt.

Financiële vragen 

Wat verdien ik met dit werk?

Het bedrag dat je van ons ontvangt, verschilt per bijbaan. Het salaris voor huishoudelijke hulp en persoonlijke verzorging staat gelijk aan een bedrag van € 12,50 en voor ondersteunende begeleiding aan € 10,-. Als oppas ontvang je € 5,50 per uur, waar je als huishoudelijke oppas € 10,- per uur verdient. Tenslotte verdien je als boodschappenhulp € 7,50 per uur.

Dit is je bruto uurloon. Van dit bedrag gaan de facturatiekosten alsmede eventuele belasting (inkomstenbelasting/premie volksverzekering en bijdrage zvw) af. Je betaalt daarnaast niets extra, waardoor je uurloon ook niet omlaag gaat. Bij ondersteunende begeleiding is het zo dat je eventueel in overleg met je zorgaanvrager kunt afwijken van het bedrag van € 10,- per uur. Dit gebeurt echter nooit zonder jouw toestemming.

Worden mijn reiskosten vergoed?

Nee, de reiskosten (openbaar vervoer, benzine e.d.) worden niet vergoed. Wanneer je je bij ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl inschrijft als werkzoeker gaan wij voor je op zoek naar werk. Dit doen we altijd bij jou in de buurt, een werkadresje zal dus nooit ver van je vandaan zijn. Je kunt dus vaak al lopend of met de fiets op bestemming komen. Indien het reizen naar je werkadres geld kost,  dien je dit altijd zelf te betalen.

Hoe zit het met vakantiegeld?

Bij het bedrag dat je gaat verdienen, zit het vakantiegeld inbegrepen. Het enige waar je rekening mee moet houden, is het afdragen van het facturatiegeld (€ 0,44 per uur) en de eventuele belasting aan het einde van het jaar. Zolang je een paar uur per week werkt, is de belastingafdracht vrijwel verwaarloosbaar.  

Ook vakantiedagen zijn al inbegrepen bij het bedrag dat je gaat verdienen. Bruto verdien je €10,45 per uur. Hier zit een uitbetaling van 10,64% overheen voor vakantiedagen. Dit is omgerekend €1,11 per gewerkt uur. Ook zit er een vakantietoeslag van 8% binnen het bedrag dat je gaat verdienen. Dit is €0,92 per uur. Alles bij elkaar verdien je dus €12,50 per uur. 

Wat zijn 'sms-credits' en wat is het tarief hiervoor?

Nadat je je hebt ingelogd op deze website, krijg je de optie om op 'sms-credits' te klikken. Je kunt hier credits kopen (vijf credits = € 3, tien credits = € 5 en twintig credits = € 8,50). 1 credit staat voor 1 sms. Zodra er een aanvraag bij jou in de buurt is, ontvang je ook een sms (hier krijg je normaal gesproken een e-mail van). Zo ben je altijd op tijd op de hoogte van een nieuwe zorgaanvraag en kun je direct reageren. Een sms kost maximaal € 0,60 (afhankelijk van het aantal credits dat je inkoopt).

Procedurele vragen 

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Kun je wegens ziekte niet gaan werken, laat dit dan zo snel mogelijk aan de zorgbehoevende weten. Je kunt dan samen een afspraak maken voor een nieuwe datum. Indien je langdurig ziek bent, meld dit dan aan de zorgbehoevende en vertel hem of haar dat er via internet een nieuwe aanvraag ingediend kan worden. 

Waar kan ik terecht met mijn klachten?

Bij ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl proberen we je altijd zo goed mogelijk van dienst te zijn. Mocht je toch een klacht hebben, neem dan contact met ons op. Kom je samen met onze medewerkers niet tot een oplossing, dan kun je ons klachtenformulierinvullen. De directie neemt je klacht dan zo snel mogelijk in behandeling. 

Hoe kan ik mijn contract beëindigen?

Wanneer je bent gestopt met werken of je contract ten einde loopt, dien je dit aan ons door te geven. Indien de opdrachtgever op de hoogte is, kunt u het contract via uw account opzeggen. Dit gaat via het kopje “Contracten” en vervolgens gaat u naar “Contract opzeggen” Hierdoor ontvang je ook geen herinneringen meer voor het invullen van urenbriefjes. Het is verplicht om zelf door te geven aan ikzoekeenzorgzamebijbaan.nl wanneer een samenwerking wordt beëindigd. 

NB: Als je geen opzegtermijn afspreekt met de zorgaanvrager geldt de wettelijke opzegtermijn van één maand.

Ik heb mij aangemeld, maar zoek inmiddels geen werk meer. Wat nu?

Als je geen werk meer zoekt, kun je je uitschrijven op onze website. Dit doe je door eerst je inloggegevens in te vullen. Vervolgens krijg je de optie tot uitschrijven te zien. Lukt dit niet, dan kun je altijd nog ons contactformulier invullen. Je ontvangt dan geen mail meer van ons en wij zullen je ook niet meer bellen of mailen als we een zorgaanvraag in jouw regio hebben.

Accepteren van een zorgaanvraag

Wat gebeurt er als ik een zorgaanvraag accepteer?

Als je een zorgaanvraag accepteert, worden je gegevens doorgegeven aan de zorgaanvrager, zodat hij of zij contact met jou kan opnemen. Er wordt dan een gesprek gepland waarin jullie kennis met elkaar maken en waarin onderlinge afspraken worden gemaakt. Accepteer een zorgaanvraag alleen als jij echt bereid bent te werken en aan de gestelde eisen voldoet. Mocht dit toch niet zo zijn, of mocht je toch 'geen zin' hebben, dan brengen wij een boete van € 12,50 in rekening. Dit geldt uiteraard niet als de aanvrager de aanvraag intrekt, aanvult, je vanwege ziekte niet kan en bij andere geldige redenen.

Kan ik voorrang krijgen bij het accepteren van een zorgaanvraag?

Voorrang krijgen bij een zorgaanvraag is helaas niet mogelijk. Wij werken volgens een 'die het eerst komt, die het eerst maalt'-principe. Wel is het mogelijk je aan te melden voor onze sms-functie. Je ontvangt dan een sms zodra er een aanvraag bij jou in de buurt is, waardoor je zo snel mogelijk op deze aanvraag kunt reageren.

Daarnaast kun je onze gratis Hulp-in-Huis app downloaden. Zodra wij een aanvraag bij jou in de buurt beschikbaar hebben, zal de app een melding geven. Download hem voor Android of iOS.

Ik reageer vaak net te laat op een zorgaanvraag. Hoe kan ik dit voorkomen?

Bij de reacties op een zorgaanvraag, werken wij volgens een 'die het eerst komt, die het eerst maalt'-principe. Hierdoor kan het voorkomen dat je meerdere keren achter elkaar net te laat op een zorgaanvraag reageert, terwijl je al lang bij ons ingeschreven staat. Om dit te voorkomen, kun je je aanmelden voor onze sms-functie. Dit kan door je in te loggen op deze website en vervolgens op 'sms-credits' te klikken. Van elke zorgaanvraag bij jou in de buurt word je dan via een sms op de hoogte gehouden. Tevens kan je geen zorgaanvragen accepteren als we je machtiging nog niet hebben ontvangen! 

Facturatie & urenbriefje 

Hoe gaat de facturatie in zijn werk?

Op onze website kun je de door jou gewerkte uren invoeren. Afhankelijk van de wensen van de zorgbehoevende gebeurt dit eenmaal per week of eenmaal per maand. Het invoeren van de uren dien je te doen binnen drie dagen na afloop van de periode. Op basis van de door jou ingevoerde gegevens wordt een factuur opgemaakt, welke naar de klant wordt verstuurd. Wij schrijven per gewerkt uur € 0,44 van je rekening af, om de facturatiekosten te dekken. Dit gebeurt door middel van automatische incasso. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Dit bedrag wordt gebruikt voor promotie van extra zorgaanvragen.

Waarom moet ik gebruik maken van het facturatiesysteem?

Het is bij ons verplicht om gebruik te maken van het facturatiesysteem. Het facturatiesysteem heeft veel voordelen:

  • Het zorgt voor een duidelijk overzicht voor werkzoeker en zorgbehoevende over het aantal gewerkte uren;
  • In één oogopslag is te zien hoeveel en wanneer je hebt gewerkt;
  • Het zorgt ervoor dat wij gemakkelijk zien hoeveel geld wij nog van je krijgen. Je betaalt ons € 0,44 cent per uur, zodat wij de kosten van het systeem kunnen betalen en reclame kunnen maken om meer zorgaanvragen binnen te krijgen. Hier heb jij dus ook profijt van! 44 cent lijkt misschien veel, dit maar is slechts 3,5% van je loon (het percentage verschilt per baan), terwijl je bij een uitzendbureau onbewust vaak 30 tot 60% van je salaris afstaat.

Kan ik van het facturatiebedrag af?

Ja, voor ieder gewerkt uur betaal je ons als werkzoeker € 0,44. Als je niet meer elke week of maand dit bedrag aan ons wilt betalen, dan kun je er ook voor kiezen om het contract in een keer bij ons af te kopen.

Dit gaat als volgt: wij brengen de 44 cent gedurende twee jaar in rekening. Stel dus dat je tien uur per maand werkt, dan betaal je ons om het contract af te kopen: 10 × 0,44 × 24 = € 105,60.
Als je het contract af hebt gekocht, hoef je geen urenbriefjes meer in te vullen en op te sturen. Daarnaast hoef je dus niet meer wekelijks of maandelijks 44 cent per gewerkt uur te betalen.

Waarom kan ik mijn urenbriefje niet vinden op de website?

Om je urenbriefje in te kunnen vullen, moet je ingelogd zijn op de website. Dit kun je doen door je inloggegevens in te vullen. Hierna kun je je urenbriefje gemakkelijk vinden in het overzichtsscherm.

Hoe moet ik mijn urenbriefje invullen?

Om je urenbriefje in te kunnen vullen, moet je deze eerst openen. Let hierbij op dat je het urenbriefje opent van de goede werkgever (er kunnen er hier meer staan). Klik op "wijzigen", zodat het urenbriefje opent. Het is hierbij belangrijk om te kijken of de volgende dingen kloppen:

  • De uitbetalingsperiode (de periode van het urenbriefje). Dit kan per week, per vier weken of per maand zijn;
  • De naam van de werkgever.

Vul hierna op het urenbriefje in hoe lang je hebt gewerkt. Als je hebt gewerkt van 9.00u tot 12.00u vul je duidelijk de begin- en eindtijd van het werken in. Doe dit zonder puntjes. In dit geval vul je dus in dat je van 0900 tot 1200 hebt gewerkt. Vermeld vervolgens hoe lang je pauze hebt gehouden. Doe dit wederom zonder puntjes. Als je dus 15 minuten pauze hebt gehad, vul je bij pauze 0015 in.

Bij het totale aantal uren kun je nu zien hoeveel uur je die dag hebt gewerkt. Als laatste moet je bij opmerkingen/locatie nog invullen bij welk adres je hebt gewerkt. Hier kun je ook nog verdere opmerkingen kwijt.
Vul je urenbriefje altijd binnen drie dagen na het aflopen van de periode in!

Via onze gratis Hulp-in-Huis app kun jij overal op ieder gewenst moment de gewerkte uren invullen. Je kunt hem downloaden voor Android en iOS.  

Wanneer moet ik mijn urenbriefje invullen op de website?

Voordat je begint met werken bij jouw werkgever spreek je af hoe vaak je uitbetaald gaat worden. Hierbij kan je kiezen of je uitbetaald wordt per:

  • Week;
  • Vier weken;
  • Maand.

Je vult het urenbriefje op de website in nadat je hebt gewerkt. Doe dat in ieder geval binnen drie dagen na het aflopen van de periode. Als je met jouw werkgever hebt afgesproken dat je per maand wordt uitbetaald, vul je ook elke maand het urenbriefje in.

Wetgeving

Hoe zit het met aansprakelijkheid?

Alle werknemers hebben recht op veilige werkomstandigheden. Hier moet je opdrachtgever voor zorgen. Voorbeelden die de veiligheid van jouw werkomstandigheden bevorderen, zijn: veilige schoonmaakmiddelen, een veilig huishoudtrapje, schoonmaakhandschoenen, enzovoort. Loop je onverhoopt toch schade op tijdens de werkzaamheden, dan is de opdrachtgever hier aansprakelijk voor. De schade die je oploopt, valt onder de aansprakelijkheidsverzekering van jouw opdrachtgever. Vraag bij een arbeidsongeval dus een schadevergoeding aan jouw opdrachtgever. Je kunt gratis juridisch advies vragen bij Het Juridisch Loket. Wanneer je iets kapot maakt tijdens jouw werk, mag je opdrachtgever hiervoor geen vergoeding van je eisen.

Moet ik belasting betalen?

Werk je minder dan drie dagen per week bij de opdrachtgever? Dan val je onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Onder deze regeling vallen alle werkzaamheden die in en rondom de woning plaatsvinden. Bijvoorbeeld hulp in de huishouding, tuinonderhoud, kinderoppas en verzorging van huisdieren. Deze regeling houdt in dat wanneer je tot maximaal drie dagen per week met een opdrachtgever samenwerkt, de opdrachtgever geen loonbelasting en premies hoeft af te dragen. Jij zelf hoeft geen btw te heffen en er is geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig. Wel moet het inkomen worden opgegeven bij de Belastingdienst.

De vrijstelling voor de loonheffing betekent niet dat je geen inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen en bijdrage zorgverzekeringswet (zvw) hoeft te betalen. Als dienstverlener dien je je inkomsten zelf aan te geven in de aangifte inkomstenbelasting. Een bijdrage zvw dient betaalt te worden via een aanslag. 

Je kan je inschrijven op deze website!